Jazda defensywna – czy Defensive Driving różni się od ecodrivingu? Czym tak właściwie jest jazda defensywna? Cz. I

Pojęcie ecodrivingu powoli wkracza do świadomości polskich kierowców. Chętnie szukamy sposobów na obniżenie kosztów jazdy samochodem, a jeśli zaczniemy stosować się do zasad ecodrivingu, przy okazji (zmniejszając ilość spalin) dbamy o środowisko i zwiększamy bezpieczeństwo na drogach. A czym jest Defensive Driving? Dlaczego warto być defensywnym kierowcą?

Ecodriving w pigułce

Ecodriving wymaga opanowania dobrej techniki jazdy i stosowania się do kilku zasad. Ale to właśnie dzięki wskazówkom specjalistów od ecodrivingu podniesienie naszych kwalifikacji staje się łatwiejsze. Wystarczą dobre chęci i szlifowanie umiejętności, by móc się do nich stosować i oszczędzać na paliwie, naprawach, a przy okazji poprawić bezpieczeństwo swoje, pasażerów i innych uczestników ruchu.

Podstawowe zasady ecodrivingu opierają się na dążeniu do płynnej jazdy, zachowując właściwe odległości, hamując silnikiem i obserwując zachowania innych kierowców. Ponadto należy zwrócić uwagę czy w oponach jest prawidłowe ciśnienie, czy w zbytnio nie obciążamy samochodu zbędnym balastem w bagażniku lub na dachu, czy obroty silnika podczas jazdy są optymalne, czy właściwie rozpoczynamy jazdę i rozgrzewamy silnik oraz czy nasz samochód nie jest zbyt obciążony.

Jazda defensywna – czym różni się od ecodrivingu?

Ecodriving i jazda defensywna mają ze sobą wiele wspólnego. W zasadzie można powiedzieć, że Defensive Driving jest najważniejszym elementem ecodrivingu. Celem jazdy defensywnej jest zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym i to przede wszystkim je różni. Oczywiście „efektem ubocznym” jazdy defensywnej jest oszczędność paliwa i mniejsze zużycie różnych układów i części.

Defensive driving – tylko dla doświadczonych kierowców?

Jazda defensywna to nie tylko technika jazdy, a styl jazdy. O tym, jakim kto jest kierowcą, decydują nie tylko jego znajomość przepisów ruchu drogowego i umiejętności, ale także spostrzegawczość i refleks, ale i kultura jazdy.

Błędne jest jednak założenie, że im bardziej doświadczony kierowca, tym bezpieczniej jeździ. Doświadczenie może zarówno pomóc, jak i przeszkodzić. Przez wiele lat można wyrobić sobie złe nawyki, a zbyt duża pewność siebie i arogancja to grzech wielu kierowców, szczególnie na polskich drogach.

Złe nawyki można zmienić w każdej chwili, ale znacznie łatwiej jest wypracować dobre nawyki na samym początku. W drugiej części dowiesz się, jak jeździ defensywny kierowca.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *