Jak sprowadzać auta z Niemiec? Mini-poradnik dla osób prywatnych i przedsiębiorców Cz. II

W poprzedniej części opisaliśmy, o czym trzeba pamiętać, gdy sprowadzamy auto z Niemiec – jakie dokumenty powinniśmy otrzymać od sprzedawcy i czy możemy wracać do Polski samochodem na kołach. Przed nami druga część formalności – rejestracja samochodu w Polsce. Co jest potrzebne, gdzie należy się udać i ile to kosztuje?

Formalności w Polsce po kupnie samochodu z Niemiec

Po przyjeździe do Polski formalności różnią się – w zależności czy samochód sprowadza firma, czy osoba prywatna. Firmy, komisy, które sprzedają auta sprowadzane z Niemiec, powinny opłacić akcyzę. Jeśli zajmujemy się tylko lub w większej mierze sprowadzaniem samochodów z Niemiec, warto nawiązać współpracę z agencją celną z AEO – Certyfikatem Upoważnionego Przedsiębiorcy. Wykwalifikowani celnicy pomagają nam we wszystkich formalnościach związanych z handlem międzynarodowym: opłacaniem ceł, zgłaszaniem deklaracji Intrastat i innych.

Rejestracja samochodu sprowadzonego z Niemiec

Jeśli auto sprowadziliśmy dla siebie, czym prędzej powinniśmy je zarejestrować. Najpierw powinniśmy udać się do najbliższej izby celnej, gdzie zostanie wyliczona wysokość cła. Opłaćmy je jak najprędzej – księgowanie potrwa kilka dni. W międzyczasie zróbmy przegląd zerowy. Jeśli samochód przywieźliśmy na lawecie, nie musimy najpierw załatwiać tablic próbnych, ale na przegląd samochód ponownie musimy zawieźć lawetą.

Do urzędu komunikacyjnego musimy zabrać ze sobą:

  • Kauftrag lub rachunek za samochód
  • Mały Brief i duży Brief oraz tłumaczenia dokumentów na język polski od tłumacza przysięgłego
  • Potwierdzenie wykonania przeglądu zerowego
  • Jeśli wyrabialiśmy celne tablice rejestracyjne w Niemczech, musimy je ze sobą zabrać
  • Dowód zapłacenia akcyzy
  • Dowód osobisty właściciela pojazdu
  • Jeśli jest dwóch współwłaścicieli pojazdu, potrzebujemy dowód osobisty (nie ksero) i upoważnienie od drugiej osoby, jeśli sami chcemy załatwić wszystkie formalności

Koszty rejestracji samochodu z Niemiec

Dobra wiadomość jest taka, że od 2016 roku nie mamy obowiązku płacić opłaty recyklingowej – w kieszeni zostaje nam 500 zł. Należy przygotować się na następujące koszty zarejestrowania samochodu z Niemiec:

  • Przegląd zerowy – 150 zł
  • Biegłe tłumaczenie dokumentów – 100 zł
  • Akcyza – 2% rynkowej wartości pojazdu lub 18,6%, jeśli pojemność silnika przekracza 2 litry
  • Rejestracja samochodu – 256 zł
  • Urząd skarbowy – 23% VAT, jeśli samochód kupiony był za kwotę netto

W Niemczech podatek VAT za samochody wynosi 19%, dlatego bardziej opłaca się zapłacić wartość brutto. Należy także pamiętać o wykupieniu polisy OC w dniu rejestracji samochodu. Możemy także wykupić OC na niemieckie numery, ale i tak w dniu rejestracji trzeba udać się do ubezpieczyciela, celem spisania aneksu z nowymi numerami rejestracyjnymi.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *