Dbaj o siebie

Ból kręgosłupa lędźwiowego – przyczyny i profilaktyka

• Bookmarks: 9


Na bóle kręgosłupa skarżymy się coraz częściej. Siedząca praca, brak aktywności fizycznej, nadwaga i otyłość przyczyniają się do rozwoju wad postawy, a w dalszej perspektywie do zwyrodnień kręgosłupa i stawów. Zdarza się również, że powracający ból kręgosłupa lędźwiowego jest objawem innej choroby – endometriozy, a nawet nowotworu. Jakie są przyczyny bólu lędźwi? Jak im zapobiegać i co zrobić, gdy bóle kręgosłupa dokuczają coraz częściej?

Profilaktyka bólu kręgosłupa

Większość z nas na bóle kręgosłupa pracuje całe życie. Zamiast szukać okazji do aktywności fizycznej, każdą wolną chwilę spędzamy w pozycji siedzącej. Niestety jest ona najmniej korzystna dla naszego organizmu. Gdy siedzimy, cierpi nie tylko nasz kręgosłup, ale także układ naczyniowo-sercowy, w szczególności żyły i tętnice w nogach. Dlatego zaleca się, by chwile relaksu spędzać w pozycji leżącej, dając wytchnienie całego organizmowi.

Kręgosłup - ćwiczenia przed komputerem

Powinniśmy także zadbać o jak najlepszą ergonomię pracy. Wygodny fotel powinniśmy dopasować do naszego wzrostu, a monitor komputera powinniśmy mieć na wysokości oczu. Niezbędne są także krótkie, ale częste przerwy w pracy. Co najmniej co godzinę należy odejść od komputera, aby odpoczęły nasze oczy, ale także kręgosłup. W przerwie warto wykonać kilka skłonów, ćwiczeń rozciągających, a jeśli mamy taką możliwość, skorzystajmy ze strefy relaksacyjnej w pracy. Szybka rozgrywka w piłkarzyki czy tenisa stołowego pomoże odciążyć kręgosłup, a także dotlenić mózg.

Ćwiczenia na ból kręgosłupa lędźwiowego

Do profilaktyki bólu kręgosłupa zaliczamy również aktywność fizyczną. Jeśli bóle pojawiają się rzadko i nie są bardzo dokuczliwe, wystarczy, że siedzący tryb życia zmienimy na aktywny. Najbardziej polecaną aktywnością na ból kręgosłupa lędźwiowego jest pływanie, podczas którego aktywujemy wiele mięśni, jednocześnie nie obciążając stawów i kręgosłupa. Jeśli jednak nie lubimy pływać lub nie mamy możliwości regularnie chodzić na basen, możemy wybrać inną, ulubioną aktywność – siłownia, zajęcia fitness, jogging, jazda na rowerze czy taniec wzmocnią nasze mięśnie, dotlenią organizm i poprawią ogólną kondycję fizyczną.

Bardzo ważnym elementem każdego treningu jest odpowiednia rozgrzewka i rozciąganie. Wiele osób zapomina o stretchingu, a to właśnie dzięki niemu nasze mięśnie stają się bardziej elastyczne, a więc i odporne na przeciążenia.

Materac Euforia – materac kieszeniowy 7 strefowy – sklep alvare.pl

Jeśli bóle kręgosłupa stają się bardziej uciążliwe, warto udać się na konsultacje do fizjoterapeuty. Specjalista pokaże zestaw ćwiczeń dobrany indywidualnie do naszych potrzeb – w przypadku dolegliwości kręgosłupa należy wzmacniać poszczególne mięśnie, wykonywanie niektórych ćwiczeń nie jest zaś wskazane. W profilaktyce bólu kręgosłupa dużą rolę odgrywa także odpowiednio dobrany materac. Nieprawdą jest, że powinniśmy spać na bardzo twardym łóżku. Rodzaj i twardość materaca należy dostosować do naszego wzrostu, wagi i preferencji. Lekarze odradzają spania na miękkich materacach, w większości przypadków najlepiej sprawdzają się siedmiostrefowe materace twarde – każda strefa dostosowuje się do poszczególnych partii ciała, zapewniając najwyższy komfort podczas snu w różnych pozycjach.

comments icon0 comments
0 notes
6 views
bookmark icon

Write a comment...

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *