Klasy samochodów. Część trzecia
W pierwszej i drugiej części artykułu omówiliśmy samochody w segmentach od A do G. Ostatnią część rozpoczynamy od kabrioletów, a kończymy na samochodach terenowych i przestronnych vanach.
Segment H
To samochody ze składanym, miękkim albo twardym dachem (lub zupełnie go pozbawione), czyli słynne kabriolety. Przeznaczone przede wszystkim dla osób młodych, doskonale sprawdzają się przede wszystkim latem i wszędzie tam, gdzie jest ciepło. Kabriolety mogą być specjalnymi wersjami samochodów z segmentów B, C, G oraz I.
Przykłady: Audi 80, Peugeot 206 CC, Suzuki Vitara, Audi TT Roadster.
Segment I
To obszerny segment samochodów, pozwalających na jazdę terenową w trudnych warunkach oraz takich, które wyglądają jak terenowe, ale przeznaczone są do jazdy po normalnych, twardych drogach (głównie SUV, SAV i SAC). Dzięki m.in. napędowi na cztery koła i wysokiemu zawieszeniu, pozwalają na podróże nawet po zaśnieżonych, słabo przygotowanych drogach. Samochody z tej klasy często wykorzystują takie służby jak wojsko, straż pożarna i straż graniczna, przydają się także mieszkańcom terenów wiejskich. Na normalnych drogach samochody z tego segmentu zapewniają kierowcy lepszą widoczność przez wzgląd na ich wysokość. Najlepiej wyposażone i zapewniające największy komfort podróży samochody z tego segmentu to tak zwane SUV-y, które coraz częściej nie posiadają nawet napędu na cztery koła. Pierwotnie przeznaczone dla osób mieszkających poza miastem, obecnie są traktowane jako ekskluzywne samochody dla każdego. Ich mniejsza odmiana to SAV, a te o bardziej sportowym wyglądzie nazywane są SAC-ami.
Przykłady:
Klasyczne samochody terenowe: Jeep Cherokee, Range Rover, Toyota Land Cruiser.
SUV: Audi Q7, BMW X5, Chevrolet Traverse, Saab 9-7X, Volkswagen Touareg.
SAV: Audi Q5, BMW X3, Citroën C-Crosser, Volkswagen Tiguan.
SAC: BMW X6, Spyker Peking-To-Paris
Segment K
Samochody klasy K to vany i minivany, duże auta mogące pomieścić przynajmniej pięć osób z większym bagażem. Wyposażenie odpowiada z reguły samochodom znajdującym się w segmentach C i D. Takie pojazdy dobrze sprawdzają się jako samochody rodzinne i używane do przejazdów grupowych, np. na narty albo w trasach koncertowych zespołów podróżujących razem z instrumentami 🙂 Duże rozmiary mogą sprawiać problemy ze swobodnym poruszaniem się po mieście. Jeśli planujecie wyprawę, samochód tego typu możecie wynająć m.in. tutaj: compass.waw.pl/
Przykłady: Chrysler Voyager, Peugeot 807, Citroën Xsara Picasso, Opel Zafira.
Źródła:
http://info-car.pl/infocar/artykuly/klasowa-segmentacja-samochodow.html
http://www.motofakty.pl/artykul/od-a-do-f-czyli-segmenty-rynkowe.html
http://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/producenci/news-od-a-do-k-czyli-autosegmenty,nId,1376146
2 thoughts on “Klasy samochodów – cz. III”