Klasy samochodów – jaka jest najlepsza?

Klasy samochodów. Część pierwsza.

Zastanawialiście się kiedyś, co oznaczają klasy, według których kategoryzowane są samochody? Klasy pojazdów, nazywane też segmentami rynkowymi, mają w założeniu pomagać potencjalnym nabywcom w wyborze interesującego ich modelu. W zależności od rynku motoryzacyjnego stosowane są dwa podziały: w Europie zależący od wielkości samochodu, a w USA podział cenowy. Należy jednak pamiętać, że są one umowne, a o przynależności do wybranego segmentu decyduje przede wszystkim producent.

Jakie cechy auta mają wpływ na rodzaj odpowiadającej im klasy? To przede wszystkim wymiary zewnętrzne, typ nadwozia, rozstaw osi, ilość drzwi i cena. Ale nie można zwracać uwagi tylko na jeden z parametrów, bo samochody z tym samym nadwoziem mogą trafić do różnych segmentów. Klasy, które zostały umownie podzielone na 10 kategorii, oznacza się kolejnymi literami alfabetu. W ten sposób te z klasy A będą w założeniu niższej klasy niż te, którym przyznano literę D.

Klasy samochodów osobowych według wielkości:

Segment A:

To samochody nazywane miejskimi. Ich najważniejsze cechy to niewielki rozmiar i równie niewielkie koszty eksploatacji. Przeznaczone do jazdy po mieście i na niedużych dystansach, mają najczęściej tylko trzy drzwi. Ich silniki mają małą pojemność, dlatego generują niewielką moc – z tego powodu słabo radzą sobie np. na autostradzie. To często najtańsze modele dostępne w ofertach ich producentów.

Przykłady: Citroën C1, Fiat Seicento, Fiat Panda, Peugeot 107.

Do segmentu A zalicza się także „mikrosamochody”, czyli te o najmniejszych wymiarach dostępnych na rynku. Często możemy zobaczyć je na ulicach jako samochody reklamowe firm, które zapewniają je swoim pracownikom do poruszania się po mieście w sprawach biznesowych.

Przykłady: Toyota iQ, Aixam A751, Ligier Nova, Smart Fortwo.

Segment B:

To nadal małe samochody, ale zapewniające pasażerom nieco więcej miejsca, także w bagażniku. Przeznaczone przede wszystkim do poruszania się po mieście, są traktowane jako pewna namiastka samochodu rodzinnego. Większość samochodów w tej klasie posiada nadwozie typu hatchback, a rozmiary silników oscylują między 1l a 2l.

Przykłady: Citroën C3, Fiat Punto, Ford Fiesta, Opel Corsa, Toyota Yaris, Renault Clio.

Segment C:

To segment, w którym auta nazywane są kompaktowymi. To prawdopodobnie najbardziej uniwersalne samochody, zapewniające komfort podróży nawet w pięć osób. Dobrze nadają się tak do miast, jak i na dalsze podróże. Często wybierane jako pierwszy samochód rodzinny.

Przykłady: Citroën C4, Ford Focus, Honda Civic, Opel Astra, Renault Megane, Škoda Octavia, Volkswagen Golf.

W segmencie C mieszczą się jeszcze dwie dodatkowe „podklasy”, czyli wersje sportowe z takimi samochodami jak Ford Focus RS i Mazda 3 MPS, oraz wersje kompaktowe „premium”, czyli samochody kompaktowe wyższej klasy, jak Audi A3, Lancia Delta czy Volvo V40.

Jeśli chcecie je sprawdzić, samochody z tego segmentu możecie wypożyczyć m.in. tutaj: http://www.compass.waw.pl/

4 komentarze

  1. Ja nie kieruję się marką. Wybieram z reguły auta, które podobają mi się wizualnie. Tym sposobem miałem już naprawdę różne marki i wszystkimi dobrze mi się jeździło.

  2. Moim zdaniem najlepszą marką samochodów jest Mercedes. Jak już ktoś kupi takiego to może nim jeździć do śmierci i nic się nie psuje. To naprawdę dobre i ponadczasowe samochody.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *